Asystentka Stomatologiczna

Avatar photo Stomatolog

Aktualizowano 21 listopada 2022

KSZTAŁCENIE W ZAWODZIE – ASYSTENTKA STOMATOLOGICZNA

W wielu Gabinetach Dentystycznych, oprócz Lekarza Dentysty, odpowiedzialną i ważną role pełni Asystentka. A co trzeba umieć, nauczyć się, aby realizować się w tym zawodzie? W gruncie rzeczy nie jest tego mało:

ORGANIZACJA PRACY W GABINECIE DENTYSTYCZNYM

  1. Cele kształcenia
    Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
    1) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
    2) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
    ochrony środowiska;
    3) dostrzegać zagrożenia i zapobiegać wypadkom przy pracy;
    4) przygotowywać gabinet i organizować stanowisko pracy lekarza dentysty;
    5) zgłaszać wnioski dotyczące poprawy warunków pracy;
    6) rozróżniać i stosować środki odkażające stosowane w stomatologii;
    7) wyjaławiać narzędzia i materiały opatrunkowe;
    8) przestrzegać zasad aseptyki i antyseptyki;
    9) przechowywać i ewidencjonować produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, a także
    przestrzegać terminów ich ważności;
    10) aktualizować wiedzę o produktach leczniczych i materiałach stomatologicznych stosowanych
    w stomatologii;
    11) sporządzać zamówienia produktów leczniczych i materiałów stomatologicznych stosowanych
    w gabinecie dentystycznym;
    12) określać zasady i techniki podawania leków;
    13) opisywać standard wyposażenia gabinetu dentystycznego;
    14) określać zastosowanie i objaśniać zasady działania urządzeń i sprzętu w gabinecie
    dentystycznym;
    15) stosować zasady konserwacji narzędzi, urządzeń i sprzętu stomatologicznego;
    16) rozróżniać materiały do wypełnień czasowych i wypełnień stałych oraz objaśniać zasady ich
    przygotowywania;
    17) rozróżniać materiały stosowane w protetyce i ortodoncji oraz objaśniać zasady ich
    przygotowywania;
    18) porządkować własne stanowisko pracy oraz stanowisko pracy lekarza dentysty w trakcie i po
    zabiegu, a także po zakończonej pracy.
  2. Treści kształcenia (działy programowe)
    Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
    1) organizacja stanowisk pracy w gabinetach dentystycznych różnych specjalności;
    2) organizacja stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
    3) prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4) podstawowe zagrożenia wypadkowe w miejscu pracy i metody zapobiegania wypadkom;
    5) wybrane zagadnienia z mikrobiologii;
    6) wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje;
    7) odkażanie i wyjaławianie w gabinecie dentystycznym;
    8) podstawy farmakoterapii stomatologicznej;
    9) materiałoznawstwo stomatologiczne;
    10) instrumentarium stomatologiczne;
    11) podstawowe i specjalistyczne wyposażenie gabinetu dentystycznego.

ASYSTOWANIE PRZY ZABIEGACH STOMATOLOGICZNYCH

  1. Cele kształcenia
    Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
    1). opisywać stany patologiczne narządu żucia w zakresie niezbędnym w pracy asystentki
    stomatologicznej;
    2) wyjaśniać przyczyny powstawania próchnicy zębów, chorób przyzębia i błony śluzowej jamy
    ustnej;
    3) posługiwać się terminologią z dziedziny stomatologii oraz obowiązującym nazewnictwem
    produktów leczniczych i materiałów stomatologicznych;
    4) przygotowywać stanowisko pracy lekarza dentysty;
    5) przygotowywać materiały do wypełnień czasowych i wypełnień stałych;
    6) przygotowywać materiały stosowane w protetyce i ortodoncji;
    7) odlewać modele;
    8) podawać leki doustne zlecone przez lekarza dentystę;
    9) przygotowywać produkty lecznicze, materiały stomatologiczne, narzędzia i urządzenia do
    zabiegów stomatologicznych;
    10) przygotowywać pacjenta do zabiegu stomatologicznego;
    11) ustalać pozycję pacjenta na fotelu, stosownie do planowanego zabiegu stomatologicznego;
    12) montować ślinociąg;
    13) asystować lekarzowi dentyście w czasie wykonywania zabiegów stomatologicznych;
    14) objaśniać zasady pracy metodą na cztery ręce;
    15) wykonywać pracę zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
    przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
    16) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii.
  2. Treści kształcenia (działy programowe):
    Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
    1) anatomia, fizjologia i patologia narządu żucia;
    2) profilaktyka próchnicy zębów;
    3) materiały do wypełnień stałych i wypełnień czasowych;
    4) zasady i techniki podawania leków;
    5) zasady i metody asystowania przy zabiegach stomatologicznych;
    6) metody pielęgnacji jamy ustnej;
    7) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
    dotyczące pracy w gabinecie dentystycznym;
    8) organizacja stanowiska pracy lekarza dentysty.

PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ

  1. Cele kształcenia Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
    1) korzystać z wiedzy z zakresu psychologii, socjologii i pedagogiki w rozwiązywaniu problemów
    zawodowych;
    2) analizować zachowania pacjenta i motywy jego postępowania;
    3) wykazywać postawę otwartości, wrażliwości i zrozumienia w komunikowaniu się z
    pacjentem;
    4) użytkować komputer w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań zawodowych;
    5) prowadzić dokumentację i sprawozdawczość w zakresie należącym do asystentki
    stomatologicznej;
    6) określać zadania asystentki stomatologicznej w gabinecie dentystycznym;
    7) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
    8) wprowadzać usprawnienia organizacyjne w celu podniesienia efektywności pracy;
    9) tworzyć warunki sprzyjające doskonaleniu jakości świadczonych usług;
    10) współpracować z zespołem stomatologicznym;
    11) uczestniczyć w różnych formach doskonalenia zawodowego;
    12) wykonywać pracę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
    przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
    13) propagować stosowanie zasad higieny jamy ustnej w życiu codziennym;
    14) udzielać pierwszej pomocy;
    15) przestrzegać praw pacjenta;
    16) przestrzegać tajemnicy zawodowej;
    17) rozpoznawać i zapobiegać korupcji w środowisku pracy.
  2. Treści kształcenia (działy programowe) Treści kształcenia są ujęte w następujących działach
    programowych:
    1) elementy psychologii, socjologii i pedagogiki;
    2) psychologiczne uwarunkowania kontaktu z pacjentem;
    3) dokumentacja i sprawozdawczość;
    4) organizacja pracy w poradni podstawowej opieki stomatologicznej i specjalistycznej opieki
    stomatologicznej;
    5) organizacja stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
    6) bezpieczeństwo i higiena pracy;
    7) ochrona przeciwpożarowa i ochrona środowiska;
    8) promocja zdrowia i edukacja zdrowotna;
    9) stany utraty przytomności;
    10) pierwsza pomoc;
    11) etyka.

PODSTAWY PRAWA I EKONOMIKI W OCHRONIE ZDROWIA

  1. Cele kształcenia
    Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
    1) określać źródła i sposoby finansowania świadczeń zdrowotnych;
    2) wyjaśniać istotę i zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce;
    3) wyjaśniać specyfikę rynku usług medycznych;
    4) wskazywać podmioty uprawnione do realizacji świadczeń zdrowotnych;
    5) opisywać zasady reglamentowania dostępu do niektórych usług i dóbr;
    6) uzasadniać znaczenie profesjonalizmu i zaufania do personelu medycznego udzielającego
    świadczeń zdrowotnych;
    7) rozróżniać rodzaje kontraktów na usługi medyczne;
    8) określać zasady zawierania kontraktów na świadczenie usług medycznych;
    9) wskazywać podstawy prawne funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej i płatnika;
    10) stosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej.
  2. Treści kształcenia (działy programowe)
    Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
    1) funkcjonowanie mechanizmu rynkowego we współczesnej gospodarce;
    2) rola państwa w gospodarce rynkowej;
    3) teoria wyboru konsumenta;
    4) elementy teorii przedsiębiorstwa;
    5) instytucje wpływające na politykę zdrowotną państwa;
    6) źródła i sposoby finansowania świadczeń zdrowotnych;
    7) system ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce;
    8) specyficzne cechy rynku usług medycznych;
    9) popyt i podaż na rynku usług medycznych;
    10) zasady reglamentacji dostępu do niektórych usług medycznych;
    11) mechanizmy konkurencji między podmiotami świadczącymi usługi medyczne;
    12) jakość w ochronie zdrowia;
    13) rodzaje kontraktów na usługi medyczne;
    14) wybrane zagadnienia z zakresu prawa pracy i prawa gospodarczego

 

Po przeczytaniu w/w jak widzicie, aby zostać Asystentką Stomatologa, wcale nie mniej od niego trzeba umieć i rozumieć

 

0 0 votes
Ocena Artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Następny post

Z roku na rok więcej błędów medycznych. Odpowiedzialność karna lekarzy dentystów

+ - Aktualizowano 21 listopada 2022 W ubiegłym roku prokuratury w całym kraju prowadziły 5678 postępowań dotyczących błędów medycznych. To o blisko 15 proc. więcej postępowań niż w 2016 roku, kiedy prokuratorzy prowadzili 4963 takie sprawy. Spośród tych wszystkich postępowań aż 60 proc. stanowiły sprawy ze skutkiem w postaci śmierci […]
Dobry stomatolog gabinet dentystyczny Stomatologia estetyczna ortodoncja implanty zębów protetyka endodoncja wykonywanie usług
0
Chętnie poznamy Twoje przemyślenia, napisz o komentarz.x