Aktualizacja 2024-07-12
Wraz z poniższym materiałem najlepszydentysta.pl, po dłuższej przerwie zaczyna publikować krótkie (bo niektórzy chcą czytać, inni po prostu wolą oglądać), ale ciekawe i na czasie informacje z zakresu Stomatologii. Udostępnimy je także na naszym fanpage’u, gdzie witamy jego członków i pozdrawiamy tych, którzy byli już wcześniej, tych, którzy odchodzą i tych, którzy wkrótce się pojawią.
YouTube należy do najpopularniejszych witryn internetowych na świecie. Jego prymat jeszcze bardziej wzrósł po niedawnej epidemii Covid-19 ku pokrzepieniu serc i kieszeni Wydawców i Inwestorów publicznych i prywatnych całej grupy Alphabet. Nie będziemy się zagłębiać w tematykę dlaczego tuż po Covid-19, pomimo wzrostu zysków, nastąpiły ogromne zwolnienia pracowników w całej grupie Big Tech. Tłumaczy się to jedynie Covidem a miał na to wpływ m.in. rozwój sztucznej inteligencji (AI). Na forach pracowniczych m.in. Google można było przeczytać w styczniu 2023, opinie typu „czarnoskóry zrobił swoje czarnoskóry może odejść”.
Przytoczymy wynik pewnego badania, które jasno wskazuje, że pewne formy przekazu i komunikacji, nie trafiają do celu którym są Odbiorcy, pomimo ich większej merytorycznej i empirycznej autentyczności i profesjonalizmu.
Celem tego badania była ocena jakości i treści filmów informacyjnych YouTube dla pacjentów poszukujących informacji na temat wybielania zębów. Metoda słowo kluczowe “wybielanie zębów” wyszukiwane w YouTube.
W literaturze oceniano zawartość filmów YouTube dotyczących różnych tematów medycznych, takich jak choroby przewlekłe, epilepsja, nadciśnienie czy stwardnienie rozsiane. Większość badań zgadza się, że YouTube zawiera naukowo niepoprawne i czasami wprowadzające w błąd szczegóły dotyczące zdrowia.
Ale my jesteśmy zainteresowani tematem związanym ze zdrowiem jamy ustnej a ściślej wspomnianym wybielaniem zębów. Takie tematy dostępne również na YT jak próchnica wczesnego dzieciństwa, chirurgia ortognatyczna i leczenie kanałowe, może później.
YouTube został przefiltrowany według trafności, a pierwsze 100 filmów, które spełniały kryteria, zostało ocenionych. Włączone filmy zostały przeanalizowane pod kątem wyświetleń, czasu trwania, czasu od przesłania, polubień, liczby komentarzy, źródła, typów materiałów (dentystyczne i inne). Cel wideo został również przeanalizowany w dziewięciu kategoriach (definicja, przygotowanie materiału, procedura aplikacji, porównanie materiałów, porównanie przed / po, objawy, doświadczenia, reklama, edukacja). Każdy film został sklasyfikowany zgodnie z jakością treści informacyjnych jako “dobry”, “umiarkowany” lub “słaby”.
Przeprowadzono test Kruskala-Wallisa, test dokładny Fischera i analizy korelacji Spearmana.
Większość filmów została przesłana na YouTube przez laików (podmioty bez wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie 60,0%). Najczęściej poruszanym tematem była definicja wybielania zębów (74,0%), a następnie procedura aplikacji (54,0%) i doświadczenia po zabiegu (36,0%).
Tylko 12% filmów zostało sklasyfikowanych jako filmy o dobrej jakości informacyjnej, 53% jako filmy o umiarkowanej jakości, a 35% jako filmy o niskiej jakości informacyjnej.
W zakresie treści wideo zauważalna jest rozbieżność w zaangażowaniu widzów pomiędzy filmami o niskiej i wysokiej wartości informacyjnej. W szczególności filmy o niskiej wartości informacyjnej uzyskały większą liczbę wyświetleń niż inne grupy i były oglądane znacznie dłużej. Dodatkowo stwierdzono wyraźną korelację pomiędzy rodzajem materiału a jakością informacji prezentowanych w filmie.
Powodem popularności filmów niskiej jakości jest ich prostota i łatwość zrozumienia, dzięki czemu są one bardziej przystępne dla widzów. Postrzeganie ich autentyczności wynika z przekonania, że „nie oglądam ich sam”, co prowadzi wielu do przekonania, że inni również nie mogą się mylić.
Wniosek: YouTube nie powinien być wykorzystywany jako w pełni wiarygodne i dokładne źródło informacji dla pacjentów na temat wybielania zębów.
Źródło: Simsek, H., Buyuk, SK, Cetinkaya, E., Tural, M. i Koseoglu, MS (2020). „Jak wybielam zęby”: YouTube™ jako źródło informacji dla pacjentów na temat wybielania zębów. BMC Zdrowie jamy ustnej, 20(1). https://doi.org/10.1186/s12903-020-01172-w